Heeft u een elektrische auto of wilt u er een kopen? Dan is het handig om deze thuis op te kunnen laden. In dit artikel leggen wij uit hoe u een auto oplaadt, hoe een laadpaal werkt en waar u op moet letten als u een laadpaal voor thuis wilt kopen.
Voordelen van elektrisch rijden
Er rijden steeds meer elektrische auto’s in Nederland. 1 op de 12 personenauto’s zijn nu elektrisch of hybride (rijdt op brandstof én stroom). De komende jaren worden dit er snel meer.
Veel mensen kiezen voor een elektrische auto om kosten te besparen. Per kilometer kost een elektrische auto namelijk minder dan een auto op benzine, diesel of gas. Ook zijn er subsidies voor de koop van een elektrische auto.
Een elektrische auto is daarnaast beter voor het milieu. Tijdens het rijden stoot deze minder of zelfs geen CO2 en fijnstoffen uit. Dit zorgt voor een betere luchtkwaliteit. Vooral in steden is de luchtkwaliteit vaak slecht. Daarom krijgen veel Nederlandse steden de komende jaren een milieuzone. Er mogen dan alleen nog voertuigen de milieuzone in, als die geen uitstoot hebben. Door te kiezen voor een elektrische auto bereidt u zich hierop voor.
Een elektrische auto opladen met laadpaal
Al die elektrische voertuigen (EV’s) moeten natuurlijk ook opgeladen worden. EV’s hebben doorgaans een lagere actieradius dan modellen op brandstof. Dat wil zeggen dat u minder kilometers kunt rijden op een volle accu dan op een volle tank benzine of diesel.
Onderweg aan de laadpaal
Als u een langere reis maakt is het belangrijk dat u onderweg kunt opladen. Gelukkig kan dit op de meest populaire routes al. Er zijn ook apps die u helpen om een vrije laadpaal in de buurt te vinden.
Thuis opladen
Thuis opladen is vaak goedkoper dan bij een openbare laadpaal. U betaalt dan voor de stroom volgens uw eigen energiecontract. Heeft u zonnepanelen? Dan kunt u uw zelf opgewekte energie gebruiken om het voertuig op te laden. Met een eigen laadpaal heeft u daarnaast altijd een plek om de auto op te laden.
Publieke laadpaal in de buurt van uw huis
Heeft u geen eigen parkeerplek voor de deur maar wilt u wel uw elektrische auto kunnen laden? Kijk dan of er een openbare laadpaal in de buurt is. Dit doet u bijvoorbeeld op de website of in de app van de ANWB.
Is er geen laadpaal in de buurt? In veel gemeenten kunt u gratis een publieke laadpaal aanvragen. U kunt deze aanvragen via de website van uw gemeente of op laadpaalnodig.nl
Hoe werkt een laadpaal?
Een laadpaal regelt de veilige verplaatsing van elektrische energie van het net naar de accu in uw auto.
Wisselspanning en gelijkspanning
De stopcontacten en apparaten in uw huis gebruiken wisselspanning, ook wel aangegeven met de Engelse afkorting AC. De accu van uw auto werkt op gelijkspanning (DC).
De omvormer in uw auto zorgt ervoor dat de wisselspanning verandert in gelijkspanning. Bij een snellaadpaal zit deze omvormer niet in de auto maar in de laadpaal. Hierdoor gaat het opladen extra snel. Een snellaadpaal wordt ook wel een ‘DC lader’ genoemd, omdat hier gelijkspanning (DC) uit komt.
De auto aansluiten aan de laadpaal
Een laadpaal werkt meestal zo:
- U plaatst de stekkers in de auto en in de laadpaal.
- Als de paal een scherm heeft moet u hier mogelijk op ‘start’ drukken.
- U houdt een druppel of pas voor de laadpaal.
- De auto laadt op.
- Wanneer u klaar bent met laden houdt u de druppel of pas weer voor het scherm en koppelt u de kabel los.
Laden via stopcontact
Het is ook mogelijk een EV via een gewoon stopcontact op te laden. Het voordeel is dat de aanleg van een stopcontact goedkoper is dan het installeren van een laadpaal. Een nadeel van laden aan het stopcontact is dat dit lang duurt. Vaak duurt het laden van leeg naar vol ruim 20 uur.
Het is belangrijk dat het stopcontact op een aparte, goed afgezekerde groep zit. Ook moet u een geschikte laadkabel met stroombegrenzer gebruiken en vooral geen verlengsnoeren. Een kabel met stroombegrenzer (ook wel ‘mode 2 lader’ genoemd) beveiligt tegen oververhitting en lekstroom. Lekstroom is stroom die weglekt, waardoor apparaten ongewenst onder spanning komen te staan. Maar met een goede kabel gebeurt dit niet.
Soorten laadpalen
Er zijn verschillende soorten laadpalen te koop. Hieronder leest u waar u op moet letten voordat u een laadpaal koopt.
Laadmethoden
Er zijn verschillende manieren om een EV op te laden. We noemen dit laadmodes. Er zijn vier modes:
- Mode 1: Opladen via een stopcontact zonder stroombegrenzer. Het is niet verstandig dit te doen bij een elektrische auto!
- Mode 2: Opladen via een stopcontact of laadpaal met een vaste stroombegrenzer. Voor de veiligheid gebruikt deze een lage laadsnelheid. Opladen duurt dus lang. Zie het kopje ‘Laden via stopcontact’ voor meer informatie.
- Mode 3: Opladen via een slimme laadpaal. Deze wordt het meest gebruikt voor laadpalen bij woningen. De laadpaal past de snelheid van het laden aan op de auto.
- Mode 4: Snelladen. De snellaadpaal heeft een omvormer die van wisselspanning (AC) gelijkspanning (DC) maakt en hiermee direct de accu oplaadt. Hierdoor wordt de auto extra snel opgeladen. De accu is vaak al binnen een uur vol. Modes 1 tot en met 3 gebruiken wisselspanning (AC). De omvormer in de auto zet deze dan om naar gelijkspanning (DC).
1- of 3-fasen laadpaal
Er zijn 1- en 3-fasen laadpalen. De meeste apparaten in uw huis werken op 1-fase. Deze herkent u aan de bekende stekker met 2 pinnen. Apparaten die veel stroom gebruiken werken vaak op 2- of 3-fasen. Bijvoorbeeld een elektrische kookplaat. Bij 3-fasen heeft de stekker 4 of meer pinnen.
Een 1 fase laadpaal is goedkoper maar laadt ook een stuk langzamer. Staat de auto vaak 12 uur of langer aan de laadpaal? Dan is een 1-fase laadpaal waarschijnlijk snel genoeg.
Met een 3 fasen laadpaal kunt u sneller opladen, maar mogelijk moet u uw meterkast laten aanpassen. Er wordt dan een 3-fasen aansluiting toegevoegd en uw hoofdaansluiting wordt misschien verzwaard. Dit betekent dat u meer stroom van het net kunt gebruiken. Wilt u weten wat uw aansluitwaarde is? Bekijk dan uw energierekening.
Let op dat u na verzwaring van uw aansluitwaarde meer vastrecht gaat betalen. Dit zijn vaste, maandelijkse kosten voor uw energieaansluiting. De tarieven en meer informatie over uw elektriciteitsaansluiting vindt u op de website van uw netbeheerder.
Laadvermogen
Het laadvermogen is één van de belangrijkste zaken om op te letten als u een laadpaal koopt. Deze wordt uitgedrukt in kiloWatt (kW). Hoe hoger het vermogen, hoe sneller uw auto laadt. Vaak is het vermogen bij 1-fase 3,7kW of 7,4kW en bij 3-fasen 11kW of 22kW.
Uw auto heeft ook een maximaal laadvermogen. Het is handig om een paal te kiezen die minstens zo snel laadt als uw auto aankan. Heeft u een 3-fasen aansluiting? Kies dan minimaal voor 11kW. Het kan slim zijn om een laadpaal met hoger vermogen te kiezen dan uw auto. Dan krijgt u geen spijt als u later een auto met een hoger laadvermogen koopt. Of als u visite krijgt met een modernere auto.
Hoe lang duurt het opladen?
U kunt eenvoudig zelf uitrekenen hoe lang het opladen duurt. U deelt de capaciteit van uw auto-accu in kWh door het laadvermogen in kW.
- Voorbeeld 1: Uw auto heeft een accu van 75kWh en de auto en paal hebben beide een maximaal laadvermogen van 11kW. Het volledig opladen duurt dan 75/11 = ongeveer 7 uur.
- Voorbeeld 2: Uw auto heeft een accu van 75kWh. U laadt aan het stopcontact met een stroombegrenzer van 2,3kW. Het volledig opladen duurt nu 75/2,3 = ongeveer 33 uur.
In de tabel hieronder ziet u nog enkele voorbeelden:
Typen stekkers
Er zijn verschillende typen stekkers om een elektrische auto mee op te laden. In Europa is de Mennekes-stekker (of: Type 2) op de meeste plaatsen de standaard. Deze heeft 7 pinnen. Maar bij DC snellaadpalen wordt ook vaak de 4-pins CHAdeMO-stekker of de 7+2-pins CCS Combo-stekker gebruikt.
Kabel
Sommige oplaadpunten hebben een vaste kabel. Bij andere wordt de kabel vaak in de auto bewaard. Een oplaadpunt met vaste kabel is praktisch omdat er slechts één stekker aangesloten hoeft te worden. De (natgeregende) kabel hoeft u ook niet in uw auto of huis op te bergen. Let er in ieder geval op dat de kabel lang genoeg is.
Laadpaal, wandlader of vloerlader
Er zijn vrijstaande laadpalen en laders die aan de muur hangen. Tegenwoordig zijn er ook laadpunten die in de vloer verwerkt zitten. De functie van deze oplaadpunten is hetzelfde, alleen de plaatsing en het ontwerp verschilt.
Daarnaast zijn er laadpalen met één of meerdere aansluitpunten. In het laatste geval kunnen er meerdere auto’s (vaak twee) aan dezelfde paal opladen.
Load balancing
Veel laadpalen hebben Load Balancing. Letterlijk vertaald is dit ‘het balanceren van belasting’. De laadpaal meet hoeveel stroom er door andere apparaten wordt gebruikt en gebruikt de ‘rest’ van de stroom die vrij is op uw netaansluiting. Zo voorkomt u overbelasting en stroomuitval doordat de laadpaal teveel stroom in één keer vraagt.
Met load balancing gebruikt u uw netaansluiting zo efficiënt mogelijk. Dit is met name handig wanneer u uw aansluiting niet kunt of wilt laten verzwaren. Veel gebieden in Nederland hebben last van netcongestie. Dit is een soort file op het elektriciteitsnet. Het verzwaren van een aansluiting is daardoor niet altijd mogelijk.
Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden wordt ook wel vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-home (V2H) of vehicle-to-everything (V2X) laden genoemd. In alle gevallen betekent het dat de accu van de auto gebruikt wordt om stroom te leveren. U kunt energie uit uw zonnepanelen opslaan en later terugleveren aan uw woning. Een nadeel is wel dat de auto mogelijk niet volgeladen is als u wilt gaan rijden.
Om uw auto als accu voor uw woning te gebruiken moet zowel de auto als de laadpaal hiervoor geschikt zijn. Bidirectioneel laden wordt nu nog weinig toegepast, maar in de toekomst waarschijnlijk meer.
Aan de slag
Wilt u na het lezen van dit artikel zelf een laadpaal kopen of huren? Hieronder staan enkele links om u op weg te helpen.
- Vind een installateur via het Centraal Register Techniek.
- Zoek een subsidie of lening op onze pagina Subsidies.